اولین جلسه هم اندیشی نام گذاری حوزه دریایی با تاکید بر خلیج فارس و دریای عمان

به گزارش بارازعلی، جلسه هم اندیشی نام گذاری حوزه دریایی با تاکید بر خلیج فارس و دریای عمان با حضور نمایندگان سازمان های مختلف با میزبانی دفتر تقسیمات کشوری برگزار گردید.

اولین جلسه هم اندیشی نام گذاری حوزه دریایی با تاکید بر خلیج فارس و دریای عمان

با تور عمان از نگین خاورمیانه دیدن کنید.

به گزارش حوزه دولت خبرنگاران، جلسه هم اندیشی نامگذاری حوزه دریایی با تاکید بر خلیج فارس و دریای عمان با حضور کنندگان وزارت امور خارجه، شرکت ملی نفت ایران، سازمان بنادر و دریانوردی، محیط زیست، سازمان شیلات ایران، سازمان نقشه برداری و اساتید دانشگاه با میزبانی دفتر تقسیمات کشوری برگزار گردید.

سیدسعید جلالی سرپرست دفتر تقسیمات کشوری در این جلسه گفت: بین انسجام و وحدت ملی و نام های سرزمینی، بین واگرایی های اجتماعی با نام های غیروطنی، بین شکل گیری ایدئولو ژی های کاذب و نام ها، بین عدم آگاهی نسبت به نام ها و شکل گیری ایدئولوژی ها ارتباط وثیقی وجود دارد. بنابراین نتیجه می گیریم که نهادهای تأثیرگذار اعم از نخبگان، دانشگاهی ها و وزارت کشور در این زمینه مسئول هستند.

در ادامه عاطفه عاملی رئیس گروه نام گذاری دفتر تقسیمات کشوری با اشاره به هدف از برگزاری این نشست گفت: درصددیم در نام گذاری بویژه نام گذاری حوزه دریایی اقداماتی را شروع کنیم که در 40 سال آینده در صندلی قوی تر و بهتری قرار بگیریم تا انشاا... با توجه به صندلی تاریخی و حاکمیتی بلند کشور دغدغه ای درخصوص نام گذاری های جعلی بویژه در مرزهای دریایی کشور نداشته نباشیم.

وی گفت: در این راستا و با توجه به دغدغه های مشترک وزارت کشور با سازمان های نقشه برداری، جغرافیایی و سایر ارگان های مرتبط همچنین با استفاده از امکانات قانونی موجود لازم بود در موضوع نام گذاری و تغییر نام کار جامع و مشترکی انجام بگیرد؛ بر این اساس در ماده 13 قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری و ماده 21 آئین نامه اجرایی و تبصره های آن دستورالعمل جدید نام گذاری و تغیر نام تبیین شد.

در این نشست همچنین جمشیدی مسئول کارگروه نام های دریایی کمیته یکسان سازی نام های جغرافیای سازمان نقشه برداری گفت؛ کمیته فعالیت خود را قبل از انقلاب شروع کرده و وزارتخانه های مختلفی عضو آن هستند و دبیری جنوب غرب آسیا به جز کشورهای عربی را برعهده دارد با پالایش نامها به منظور عدم تحریف آن ها، به عنوان یک نام تاریخی در نقشه ثبت می گردد.

در ادامه جلسه دکتر وثوقی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه امروزه نام ها با حیثیت و حاکمیت ملی گره خورده اند گفت: پنج دوره تاریخی برای نام ها می توان متذکر شد که عبارتند از :

1- دوره ای که انسان در خاک و زمین قدرت دارد.

2- قرن 16 تحول مهم عصر اکتشافات دریا است.

3- عصر فضا و هوا که ناوگانهای هوایی اهمیت پیدا می کنند.

4- دوره ای که در فلات قاره نفت و گاز کشف می گردد.

5- فضای مجازی عصر انفورماتیک که در حال حاضر کشورهای حاشیه خلیج فارس بسیار قوی تر از ما در این زمینه فعالیت می کنند و البته در چهار دوره قبل ایران قوی تر عمل می کرد.

در ادامه کنندگان وزارت امور خارجه ، شیلات و سازمان بنادر به بیان دیدگاه های خود پرداختند.

شایان ذکر است در خاتمه جلسه مقرر شد:

1- هر یک از کنندگان وزارتخانه ها و سازمان ها در صورت وجود قوانین و بخش نامه های ویژه درخصوص نام گذاری، با وزارت کشور تبادل اطلاعات کنند.

2- به منظور حفظ و حراست از نام ها، هر یک از ارگان ها فهرستی از مجموعه نام هایی که در حوزه دریایی دارند را برای تشکیل بانک اطلاعات به وزارت کشور ارائه کنند تا در کارگروه نام گذاری آنالیز و پس از یک جمع بندی جهت تصویب نهایی به هیئت وزیران ارسال گردد.

3- جلسه کارگروه با حضور اعضای حاضر و بعضی از نهادهای مرتبط دیگر به صورت ماهانه در محل وزارت کشور برگزار گردد.

منبع: تسنیم
انتشار: 23 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 616

به "اولین جلسه هم اندیشی نام گذاری حوزه دریایی با تاکید بر خلیج فارس و دریای عمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولین جلسه هم اندیشی نام گذاری حوزه دریایی با تاکید بر خلیج فارس و دریای عمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید