تویوتا مگاکروز، رقیب سرسخت هامر آمریکایی، عکس

به گزارش بارازعلی، گجت نیوز نوشت: اگر فکر می کردید هاموی، خودرو افسانه ای آمریکایی رقیبی ندارد، در اشتباه بودید. تویوتا رقیبی برای هاموی با نام مگا کروزر را عرضه نموده بود.

تویوتا مگاکروز، رقیب سرسخت هامر آمریکایی، عکس

خودرو نظامی افسانه ای هاموی که در نهایت منجر به تولد هامر H1 معروف شد، نماد یک خودرو نظامی همه فن حریف جان سخت آمریکایی است. هاموی حتی پیروز شد در فرهنگ عامه آمریکا جایی برای خود باز کند و ممکن نیست که آن را در یکی از فیلم های جنگی سطح یک آمریکایی ندیده باشید. حالا جالب است بدانید که خودروساز بزرگ ژاپنی تویوتا در اواسط دهه 90 میلادی خودرویی با نام مگا کروزر (Mega Cruiser) را فراوری نموده بود که می توانست رقیبی درخور برای هاموی باشد.

تویوتا مگا کروزر، نمونه ژاپنی هامر آمریکایی

اینکه چرا تویوتا خودرویی دقیقاً با شکل و شمایل هاموی ساخته بود، خود جای بحث دارد. صرفاً قبل از اینکه از این بحث گذر کنیم، باید گفت بعضی از هواداران آن معتقدند احتیاج نیرو نظامی ژاپن به یک شاسی بلند همه جارو همه کاره به شکل اجتناب ناپذیری منجر به ساخت این خودروی شبیه به هاموی شد که نمونه مثال زدنی زمان خود بود. به عبارتی دیگر، حتی اگر هاموی وجود نمی داشت، تویوتا برای این کاربری کماکان خودرویی به همین شکل می ساخت.

البته اشتباه نکنید؛ تویوتا مگا کروزر صرفاً یک نمونه ضعیف تر ژاپنی از هاموی نیست و حتی در بعضی از زمینه ها می تواند نسبت به هاموی فزونی داشته باشد. به عنوان نمونه، مگا کروزر 609 میلی متر طول بیشتری دارد، بسته به طراحی سقف تا 254 میلی متر بلندتر است و بعلاوه کف بدنه آن دارای 12.7 میلی متر ارتفاع بیشتری نسبت به سطح زمین است.

حتی علاوه بر این ها، این شاسی بلند تویوتا از قابلیت فرمان پذیری محور عقب بهره می بُرد که امکان گردش چرخ ها تا 12 درجه در هر جهت را فراهم می کرد. به لطف این قابلیت، شعاع گردش این خودرو تویوتا به 5.6 متر می رسید که کمتر از تویوتا کمریِ امروزی و بیش از 2.4 متر کوچک تر از هاموی، رقیب خوشنام آن است.

تویوتا مگا کروزر جدا از از فزونی هایی که نسبت به هاموی داشت، از جوانب مختلفی شبیه به آن بود؛ از محورهای دروازه ای جهت فراهم سازی فاصله بیشتر نسبت به سطح زمین تا سیستم چهار چرخ محرک تمام وقت و سیستم تنظیم باد تایرها برای مطابقت با شرایط مسیر. بعلاوه جهت دستیابی به فاصله بیشتر نسبت به سطح زمین، پیشرانه مگا کروزر در ارتفاع بالایی در ناحیه سرنشینان نهاده شده بود. حتی سیستم انتقال قدرت مگا کروزر طوری پیاده سازی شده بود که بر خلاف هاموی، فضای عقب را اشغال نمی کرد و در نتیجه همین، در ناحیه عقب آن یک صندلی نیمکتی 4 نفره جا گرفته بود.

شاسی بلند Mega Cruiser قوای محرکه خود را از یک پیشرانه دیزل 4.1 لیتری 4 سیلندر توربوشارژ می گرفت. به جز اینکه چنین حجمی برای یک موتور 4 سیلندر بیش از حد به نظر می رسد، خروجی آن هم چنگی به دل نمی زند. این موتور می تواند فقط 153 اسب بخار قدرت و 382 نیوتن متر گشتاور فراوری کند که اساساً برای چنین خودرو حجیم و سنگینی با چنین کاربری خاصی کفایت نمی کند.

برای اینکه دید بهتری نسبت به ضعف این خودرو در زمینه توان و عملکرد داشته باشید، باید گفت که در تست ها شتاب صفرتاصد این خودرو تویوتا 20.6 ثانیه تخمین زده شده است. حتی در تست دیگری، این خودرو نتوانست به سرعت حدود 100 کیلومتر بر ساعت دسترسی پیدا کند و در برترین حالت به سرعت 80 کیلومتر بر ساعت رسید. با این حال، مگا کروزر در یک سیکل ترکیبی 18 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر مصرف می کرد؛ رقمی که با در نظر گرفتن ابعاد و وزن این خودرو تویوتا به هیچ وجه نامناسب نیست.

تویوتا مگا کروزر هم مشابه هاموی، ابتدا در قالب یک خودرو نظامی عرضه شد و مدتی بعد نسخه جاده ای آن برای استفاده شهروندان داخل ژاپن در دسترس نهاده شد. نسخه جاده ای این خودرو با قیمت پایه معادل 85 هزار دلار به فروش می رسید که امروزه معادل 170 هزار دلار می گردد. حتی مگا کروزر از قوانین مالیاتی ژاپن که خودروهای سنگین با هزینه ثبت بالا را تحت تاثیر قرار می داد مستثنی نبود. از این رو، تنها 149 دستگاه از نسخه جاده ای آن بین سال های 1995 و 2002 که آخرین سال فراوریش بود، فروخته شد.

جهت مشاهده فهرست قیمت روز خودرو های داخلی و خارجی می توانید به صفحه فهرست قیمت روز خودرو در خبرنگاران مراجعه کنید.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 25 مرداد 1402 بروزرسانی: 25 مرداد 1402 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 2505

به "تویوتا مگاکروز، رقیب سرسخت هامر آمریکایی، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تویوتا مگاکروز، رقیب سرسخت هامر آمریکایی، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید