مقایسه سیتروئن ژیان با رنو 5 و فولکس بیتل

به گزارش بارازعلی، هرچه در زمان عقب تر برویم، رقابت در دنیا خودروها کمتر می گردد. اما این تعداد کم خودرو علت بر راحتی رقابت نیست، چرا که خودروها معمولاً خیلی به هم نزدیک هستند و دوبه دو برای مقابله با هم به وسیله کمپانی ها ساخته می شوند؛ برای مثال، شرکت سیتروئن ژیان را جایگزین CV2 کرد تا به رقابت با رنو 4 بپردازد. رنو 4 هیچ گاه وارد کشورمان نشد و ژیان در ایران مجبور به رقابت با نسل بعدی رقیبش یعنی رنو 5 شد. در این مقاله، ما به مقایسه سیتروئن ژیان با رنو 5 و فولکس بیتل می پردازیم.

مقایسه سیتروئن ژیان با رنو 5 و فولکس بیتل

مقایسه سیتروئن ژیان با رنو 5

شرکت سایپا (سهامی سیتروئن ایران) پس از انقلاب، مونتاژ رنو 5 را جایگزین ژیان کرد. رنو 5 نیز مانند ژیان به علت مصرف کم، هزینه نگهداری به صرفه و قیمت مناسب موردتوجه نهاده شد و با استقبال خوبی روبرو شد. پیش از این در سال های 53 تا 55 شمسی چند نسخه رنوی دو در وارد کشور شد که دسته دنده هایی مانند ژیان داشت.

سایپا نیز در ابتدای کار مونتاژ نمونه های شبیه به آنها را با بدنه دو در ساخت و بعدتر خودروهای چهار در و بعد سپند و پی کی را جایگزین آن کرد. در حال حاضر نزدیک ترین نمونه را به ژیان، یعنی همان نمونه دو در، مورد مقایسه قرار می دهیم.

سیتروئن ژیان از نمای روبه رو

در اینکه چهره رنو 5 در مقایسه سیتروئن ژیان مجذوب نماینده تر و به روزتر بود، شکی نیست. بعلاوه بدنه قوی تر و جان دارتر، کابین بزرگ تر و جادارتر را نیز باید به این موارد اضافه نمود. رنو 5 دارای موتور 4 سیلندر 8 سوپاپ 1100 سی سی با قدرت 49 اسب بخار و سقف سرعت 140 کیلومتر بر ساعت بود. این موتور را گیربکسی 4 سرعته همراهی می کرد. تا اینجا رنو بسیار قوی تر از ژیان با موتور 2 سیلندرش که با هوا خنک می شد، عمل می کرد. سقف قدرت ژیان 35 اسب بخار و سقف سرعتش 118 کیلومتر بر ساعت بود.

موتور قوی تر رنو 5 و بدنه سنگین ترش موجب شد تا مصرف سوخت آن اندازه قابل توجهی بیشتر از رقیب گردد و به 6.8 لیتر در هر 100 کیلومتر برسد، درحالی که ژیان فقط 5 لیتر بنزین در هر 100 کیلومتر مصرف می کرد. این نکته برای دو خودروی مالی بسیار مهم بود.

نمای داخلی سیتروئن ژیان

نکته دیگر تعلیق فوق العاده ژیان با وجود کوچکی و سبکی وزنش بود. این تعلیق باعث می شد تا در عبور از ناهمواری های راستا رانندگی هیچ تکانی احساس نگردد. اما مشکل ژیان قدرت کمش بود که اجازه نمی داد از راستاهای شیب دار عبور کند و در سربالایی ها کم می آورد.

رنو 5 گرچه دارای تعلیق عالی ژیان نبود، اما در سربالایی ها نیز به ضعیفی ژیان عمل نمی کرد. دو خودرو را می توان با یک قیمت خریداری کرد. مگر اینکه صاحبانشان بخواهند آنها را به عنوان خودرویی کلاسیک و کلکسیونری عرضه نمایند و قیمتی غیرمعمول برایشان اعلام نمایند.

قیمت خرید و فروش رنو 5

مقایسه سیتروئن ژیان با فولکس بیتل

کمپانی فولکس واگن آلمان نیز فولکس قورباغه ای یا همان بیتل را به عنوان خودرویی مالی فراوری کرد که هم از نظر مصرف سوخت و هم هزینه نگهداری به صرفه و مناسب قشر میانه باشد. بیتل از سال 1936 میلادی به فراوری رسید، اما ما نسخه فراوریی در دهه 60 میلادی را با ژیان مقایسه می کنیم تا از نظر زمان فراوری در یک سطح باشد.

فولکس واگن بیتل یا فولکس واگن سوسک یا همان فولکس قوباغه ای خودمان یکی از محبوب ترین طراحی های تاریخ خودروسازی دنیا را دارد. بنابراین بدون شک در این بخش بسیار جلوتر در مقایسه سیتروئن ژیان قرار می گیرد. بعلاوه استقامت بدنه اش آن قدر زیاد است که در جنگ دنیای دوم به عنوان خودرویی جنگی مورد استفاده قرار می گرفت.

نمای پشتی سیتروئن ژیان

بیتل در دهه 60 میلادی دارای موتوری 1100 سی سی 2 سیلندر بود که با هوا خنک می شد. جعبه دنده اش نیز 4 سرعته بود. بیتل فراوری 1965 میلادی سقف قدرتی معادل 30 اسب بخار داشت و به سختی با سرعتی بیشتر از 90 کیلومتر بر ساعت حرکت می کرد.

همین مقایسه نشان می دهد که فولکس قورباغه ای گرچه ظاهری لوکس تر داشت، اما عملکرد بهتری در مقایسه سیتروئن ژیان نشان نمی داد و ژیان به عنوان فراوریی مالی به هدف نزدیک تر بود. قیمت فولکس قورباغه ای این روزها بیشتر از ژیانی سالم و قادر به حرکت است.

آگهی های خرید و فروش فولکس بیتل

جمع بندی

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده و اطلاعات خوبی از مقایسه سیتروئن ژیان در اختیارتان قرار داده باشد. بعلاوه، شما می توانید با مراجعه به لینک زیر از جدیدترین قیمت خرید و فروش این خودرو در بازار آگاه شوید:

آخرین قیمت خرید و فروش سیتروئن ژیان

نظر شما درباره خودروهای بالا چیست؟ به نظر شما کدام یک از این خودروها ارزش خرید بیشتری دارند؟ نظرات و تجربیات خودتان را به وسیله ثبت دیدگاه با ما و سایر خوانندگان بلاگ خبرنگاران در میان بگذارید.

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 7 مرداد 1401 بروزرسانی: 7 مرداد 1401 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 2329

به "مقایسه سیتروئن ژیان با رنو 5 و فولکس بیتل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقایسه سیتروئن ژیان با رنو 5 و فولکس بیتل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید