نحوه تست برد پکیج

به گزارش بارازعلی، برد پکیج شامل قطعات الکترونیکی مانند ترانس کاهنده ولتاژ ترانس جرقه زن، IC مرکزی رله ها (رله فن، شیرگاز و پمپ) خازن ها مقاومت ها ترانزیستورها دیودها فیوز و ترمینال ها هستند.

نحوه تست برد پکیج

فیوز شیشه ای، این فیوز که معمولا حدود 2 آمپر است در ابتدای مدار نهاده شده از برد کنترل در برابر عبور جریان اضافی محافظت می نماید.

سوختن فیوز و ترک (Track) پشت برد می تواند به دو عامل ذیل مربوط باشد.

  • عوامل بیرونی در صورت سوختن وریستور و فیوز همزمان می تواند افزایش ولتاژ لحظه ای دخیل باشد که باید برد تعویض یا تعمیر و یک محافظ مناسب و استاندارد برای دستگاه نصب گردد.
  • عوامل داخلی جریان کشیدن قطعات 220 ولت دستگاه مانند: فن شیر، گاز شیر سه طرفه و پمپ که باید قبل از تعویض فیوز، تست شوند.

نحوه تست برد پکیج عملی حرفه ای است و بهتر است برای اینکار از متخصصین حوزه تعمیر پکیج یاری بگیرید.

نکات کلیدی

نحوه تست برد پکیج از کارهای تخصصی است که نکات بسیاری دارد که رعایت هرکدام از آن ها برای تشخیص خرابی ضروری است. از موارد مهم در نحوه تست برد پکیج آزمایش قطعات 220 ولت پکیج با روش های مختلف است.

در این مقاله به شرح در خصوص وریستور، تست خازن، تست سیم پیچ، تست دیودها، پتانسیومترها و سایر موارد پرداخته شده است.

روش های تست قطعات 220 ولت پکیج شوفاژ

  • تست قطعات از طریق آمپرمتر
  • جدا کردن تک تک قطعات فوق از سوکت برد
  • مقدار گیری مقاومت سیم پیچ قطعات

برای مقدار گیری مقاومت سیم پیچ قطعات باید کانکتور مربوطه را از برد جدا نمود تا صحت اتصالات مجموعه سیم نیز آنالیز گردد در صورتی که مقاومت قطعه ای از مقدار معین شده در جداول دستگاه خیلی کمتر باشد قطعه فوق معیوب بوده و قبل از تعویض برد یا فیوز باید آن را تعمیر با تعویض نمود.

برای تعمیر برد پکیج ایران رادیاتور مقاله ای جداگانه موجود است.

نصب و تعمیر تخصصی پکیج با تیم خبرنگاران

تست برد پکیج با وریستور

یک مقاومت متغیر وابسته به ولتاژ (Voltage Dependent Resistors-VDR) بوده که وظیفه اصلی آن حفاظت از مدارهای الکترونیکی و سیستم های قدرت از طریق جذب انرژی اضافی تنظیم مقادیر ناخواسته ولتاژهای زودگذر (ناپایدار) است.

تست خازن بدون قطب

دو سر اهمتر را به دو سر خازن زده اگر عقربه حرکت نکرد و روی بی نهایت ماند گشت خازن سالم است و تست برد پکیج انجام می گردد.

تست خازن الکترولیتی (با قطب مثبت و منفی): دو سر اهمتر را به دو سر خازن زده، اگر عقربه اهمتر رفت و برگشت نمود خازن سالم است، اگر عقربه روی صفر ایستاد خازن اتصال کوتاه شده و اگر عقربه در برگشت صفر نیامد نشتی دارد.

تست خازن متغییر (واریابل و تریمر) برد پکیج: دو سر اهمتر را به دو پایه؛ دو پایه کنار هم واریابل زده و دسته واریابل را چرخانده اگر عقربه هیچ حرکتی نشان نداد و روی بی نهایت ماند سالم است.

علائم نشتی دار بودن خازن ها برای تست برد پکیج

معمولاً اگر دستگاه برای مدتی روشن باشد خازن داغ می گردد یا باد می نماید یا پلاستیک قسمت پایین خازن حالت نرمی خود را از دست داده و دست داده و خشک شده است.

اگر مشکلاتی در زمینه نشتی آب دارید به شما پیشنهاد می کنیم آموزش رفع نشتی و تعمیر حوله خشک کن را مطالعه فرمایید.

بیشتر بخوانید: برای منزل شما پکیج بهتر است یا بخاری؟

تست سیم پیچ

دو سر اهمتر را به دو سر سیم پیچ زده، اگر عقربه حرکت نمود و نزدیک صفر ایستادن سیم پیچ سالم است.

تست دیودها

دو سر اهمتر را به دو سر دیود زده اگر دیود سالم باشد باید از یک طرف عقربه اهمتر حرکت نموده و اهم کم نشان دهد و از طرف دیگر عقربه اهمتر حرکت نکند در هنگام تست دیود از طرفی که عقربه حرکت میکند مقدار مقاومت تا 30 اهم نشان میدهد جنس آن ژرمانیوم بوده و اگر بیشتر شد جنس آن سیلیکون می باشد.

تست آی سی

آی سی با اهمتر دقیقاً تست نمی گردد، ولی چند روش تجربی وجود دارد، یک روش این است که آن پایه از آی سی که بیشترین ولتاژ به آن میرسد (پایه تغذیه) به آن پایه از آی سی که به شاسی می رود یا به بدنه فلزی آی سی از دو طرف هیچ اهمی نباید نشان دهد.

تست مقاومت روی مدار

دو سر اهمتر را به دو سر مقاومت در حالی که دستگاه خاموش است، می زنیم چنانچه مقدار دیده شده با رنگ مقاومت مطابقت داشت مقاومت سالم است ولی تست مقاومت از طریق اهمتر روی مدار دقیق نیست و باید حداقل یک پایه آن از مدار خارج گردد می توان اهمتر را روی قسمت ولتاژ مستقیم قرار داد و یک فیش را به شاسی و فیش دیگر را به دو طرف مقاومت وصل نمود، چنانچه یک طرف ولتاژ دیده شد و طرف دیگر ولتاژ نبود احتمالاً مقاومت سوخته است. (البته ممکن است مقاومتی پر اهم باشد و یا مقاومتی باشد که یک سرش به شاسی رفته باشد که در این صورت یک مقاومت ولتاژ است و سر دیگر ولتاژ نیست)

پل ترموستات اتاقی

این پل در حالت عادی بسته است و در صورت لزوم برداشته شده و به جای آن های ترموستات اتاقی متصل می.گردد در صورتی که این پل قطع باشد پکیج در حالت زمستانه کار نخواهد کرد.

با اتصال ترموستات به برد در مود سیستم گرمایشی برد ابتدا از ترموستات گزارش دریافت نموده و سپس با توجه به گزارش ترمیستور گرمایشی، فرمان صادر می نماید.

پتانسیومترها

جهت تنظیم آبگرم بهداشتی و آب داغ گرمایش دو عدد پتانسیومتر روی برد نهاده شد است. در صورتی که این پتانسیومترها خراب شوند محتمل است دستگاه روشن نگردد و یا تغییر تنظیمات ممکن نباشد. باید دقت نمود که گاهی اتصال پتانسیومتر به ولوم (دسته) دچار در رفتگی یا شکستگی شده و عملاً با چرخاندن ولوم مربوطه پتانسیومتر روی برد تغییر ننماید.

برای اطلاعات کامل تر می توانید دلیل خاموش شدن پکیج بوتان را مطالعه کنید.

تست ولوم و پتانسومتر

دو سر اهمتر را به سر اول و وسط ولوم یا پتانسیومتر زده و پیچ آن را چرخانده اگر عقربه یا مقدار اهمتر نیز تغییر نمود ولوم یا پتانسیومتر سالم است.

ممکن است برای تغییر و تنظیم دقیق ظرفیت دستگاه تنظیم شعله استارت، مقدار تاخیر در روشن شدن مجدد مشعل و موارد مشابه روی برد دستگاه از پتاسیومترهای مختلف استفاده گردد.

پتانسیومترهای روی برد پکیج شوفاژ ایران رادیاتور

بعد از راه اندازی پکیج ایران رادیاتور ممکن است مشکلاتی در پتانسیومترها رخ دهد.

  • P3: جهت تنظیم استارت شعله آرام
  • P4: زمان تاخیر در قطع پمپ بعد از خاموشی (قابل تنظیم از 5 ثانیه تا 3 دقیقه)
  • P5: تنظیم استارت شعله مجدد بعد از خاموش شدن شعله در حین کار (قابل تنظیم از 30 ثانیه تا 3 دقیقه)

محاسبه رایگان هزینه سرویس و تعمیر پکیج!

نحوه تست برد پکیج دکمه ریست

جهت راه اندازی مجدد دستگاه گاهی احتیاج است که از دکمه ریست استفاده نمود به طور مثال: وقتی دستگاه خطای عدم تشکیل شعله را بدهد برای راه اندازی دستگاه باید حتماً دستگاه را ریست نمود.

حال گاهی این دکمه فعال نشده و عملیات راه اندازی مجدد انجام نگرفته و دستگاه بلوکه باقی مـی ماند. (با وجود فشار دادن دکمه ،ریست خطا پاک نمی گردد) در این حالت باید محفظه برد را باز نموده و از سالم بودن دکمه و اهرم مربوطه مطمئن شد.

برد نمایشگر

در پکیج شوفاژهایی که قابلیت نمایش کد خطا و علائم هدایت کننده مورد احتیاج برای کاربر و بعلاوه تنظیمات خاص سرویس کار وجود دارد. از یک برد نمایشگر استفاده شده که از طریق یک کابل رابط به برد اصلی متصل می گردد در مواردی این اتصال به دلیل شل شدن یا لهیدگی کابل قطع شده و نمایشگر از کار می افتد.

در صورتی که علائم روی نمایشگر به طور کامل نمایان نیست، دستگاه را ریست نموده یا برای چند دقیقه از برق جدا نمائید اگر ایراد رفع نشد، کابل و اتصالات را آنالیز نموده و در نهایت برد نمایشگر تعویض گردد.

بیشتر بخوانید: آموزش تعمیر مبدل پکیج و انواع مبدل پکیج

کانکتورها

در مواردی خرابی و یا شل بودن اتصال برد به قطعات دستگاه موجب اخلال در عملکرد پکیج شوفاژ میگردد در صورت بروز ایراد در دستگاه باید علاوه بر تست برد پکیج این قطعات باید از اتصال قطعه به کابل و در نهایت به برد اطمینان حاصل نمود.

سیم ارت (اتصال بدنه)

عدم اتصال صحیح سیم ارت در اغلب دستگاه ها موجب اخلال در عملکرد برد و حسگر می گردد به طور مثال در صورت قطعی سیم ارت ممکن است تشخیص شعله از طریق حسگر انجام نگیرد و دستگاه خطای عدم تشکیل شعله بدهد.

دیپ سوئیچ تست برد پکیج

از رجحان بعضی پکیج شوفاژها می توان به استفاده از یک برد برای انواع پکیج های تک مبدله و دومبدله فن دار و بدون فن و ظرفیت های مختلف نام برد در این صورت روی برد دستگاه تنظیماتی برای تغییر نوع و یا کاربرد دستگاه به صورت سوئیچ های کوچکی ایجاد شده است.

باید دقت نمود که در هنگام تعویض برد این تنظیمات کنترل گردد و در صورت تغییر نحوه مثلاً استفاده از سیستم گرمایش از کف یا گاز مایع تنظیمات تازه روی دیپ سوئیچ ها انجام گیرد.

  • P1: کاهش توان پکیج در مدار گرمایش بین 35 تا 100 درصد مقدار اسمی
  • P2: تنظیم جریان احتراق بین 0 تا 160 میلی آمپر
  • A1: خاموشی پمپ با ترموستات اتاقی فعال ON غیر فعال OFF
  • A2: سرعت پمپ در مدار گرمایش رگلار ON فقط ماکزیمم OFF
  • A3: تاخیر زمان آنتی سیکل با کنترل اتوماتیک گرمایش 30 ثانیه ON سه دقیقه OFF
  • A4: کنترل خاموش/ روشن برنر گرمایشی کنترل ON ON/OFF نرمال OFF
  • B1: حداکثر دمای گرمایشی OFF = 85°C - ON = 90°C
  • B2: آپشنال B3 بدون استفاده
  • B4: بدون استفاده

جامپر در بعضی پکیج شوفاژها به جای استفاده از دیپ سوئیچ جهت تغییر برنامه برد الکترونیکی از جامپرها استفاده می گردد.

علائم اختصاری برای سهولت در تست برد پکیج شوفاژ

برای تست برد پکیج احتیاج به دانستن علائم اختصاری دارد که در این قسمت به طور مفصل به آن پرداخته می گردد.

عنوانلاتینعلامت اختصاری
دمای آب رفت گرمایش مرکزیCentral Heating Forward TemperatureCHFT
دمای آب برگشت گرمایش مرکزیCentral Heating Return TemperatureCHRT
دمای آب بهداشتیSanitary TemperatureST
سنسور فشار آب Water Pressure SensorWPS
فلومترFlow MeterFM
مدولار گازModulating Gaz ValveMGV
سوئیچ فشار هواAir Pressure SwitchAPS
شیر گازGaz ValveGV
جرقه زنSpark GeneratorSG
الکترود تشخیص شعلهFlame DetectionFD
فنFanFan
پمپPumpPump
ترموستات حدThermostat SwitchTS
ترموستات اتاقیRoom ThermostatRT
سنسور دمای بیرونیOutdoor SensorOS
شیر سه راههWay Valv33WV
ارت اتصال (بدنه)EarthEarth
فیوزFuseFuse
پنل جلو و نمایشگرLCD - PanelLCD - Panel
منبع: آچاره
انتشار: 6 مهر 1402 بروزرسانی: 6 مهر 1402 گردآورنده: barazali.ir شناسه مطلب: 2519

به "نحوه تست برد پکیج" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نحوه تست برد پکیج"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید